Hotel Coronado Barcelona

Reisverslag Barcelona

Woensdag 16 april.

De wekker gaat om 3.00 uur. Oeff dat is even minder. Maar wel voor een heel goed doel! We vertrekken vandaag voor 4 dagen naar Barcelona ! Dit heb ik van Bastiaan voor mijn 26ste verjaardag gekregen. Vandaag is dus de grote dag. Ik sleep mezelf onder de douche en zodra ik eruit kom gaat het weer prima! Ben er helemaal klaar voor!
Annie brengt ons naar Schiphol samen met Bob.
We hebben de avond ervoor al digitaal ingecheckt en we hebben kleine koffertjes dus we kunnen in een keer doorlopen naar de douane. Ideaal! Dachten we….
“Van wie is deze tas” wordt er geroepen. “Van deze dame”, zegt Bastiaan. Van mij dus. Ik heb een flesje shampoo en wat andere “liquid” bagage in m’n koffertje. Die gaat meteen open en alles wat erin zit wordt overhoop gehaald. Ondertussen gebeurt Bastiaan hetzelfde. We moeten het weggooien van de douaneman. Nou echt niet dus! We besluiten de koffertjes daarom alsnog in te checken aan de balie. Eigenlijk heeft zo’n handbagage formaat koffer geen zin meer, als je tenminste dat soort spullen mee wilt nemen. Dus de volgende keer gewoon 20 kg!

Om 6.50 uur vertrekt het vliegtuig! Here we come! Eenmaal aangekomen op het vliegveld in Barcelona vragen we ons af hoe we eigenlijk bij het hotel terecht gaan komen. We hebben de reis niet zo heel goed voorbereid zoals anders. We besluiten met de trein te gaan. Een pendelbus rijdt ons van het vliegveld naar het station. Eenmaal daar krijgen we een kaartje in onze handen geduwd waarmee we toegang krijgen tot het perron. Hoeven we dan niets te betalen? Vreemd. Achteraf komen we erachter dat het vervoer van en naar het vliegveld gratis is. Daar kunnen ze in Nederland nog een voorbeeld aan nemen.
Gelukkig bereiken we na een half uurtje een groot station waar we ook over kunnen stappen op de metro richting ons hotel. We zijn er inmiddels achter bij welk metrostation we dan moeten uitstappen. Pfff. Toch nog goed gekomen allemaal!
We hoeven maar een klein stukje te lopen van het metrostation Parallel naar ons hotel Coronado in Nou de Rambla. Nou dat is perfect. We zitten dus heel centraal! We brengen onze spullen naar het hotel en besluiten naar de Ramblas te gaan. We hoeven maar twee straatjes door te lopen dan zijn we er al. Het deel waar wij uitkomen is vlakbij de haven.

We hebben inmiddels wel trek gekregen dus eenmaal in de haven aangekomen eten we daar een broodje met een cerveza erbij natuurlijk! Van thuis hebben we uitgeprinte A4tjes en een boekje meegenomen met wat we allemaal kunnen doen in Barca, dus dat kunnen we nu allemaal mooi even op een rijtje zetten.
We besluiten om vanmiddag naar Parc Guell te gaan. We zijn immers wel een beetje moe, dus een beetje rondlopen en uitrusten in het park zou wel even lekker zijn.

Barcelona Park Güell
We stappen uit op het metrostation dicht bij het park. Er staat een bordje met daarop: “Parc Guell 600 M.” Nou dat valt mee denken we nog. We lopen een stukje verder en dan zien we het: het is maar 600 meter, maar dan wel stijl omhoog! Haha! Hup lopen! Gelukkig zijn er ook wel een paar roltrappen gemaakt.

Het park is heel mooi. De gebouwen die erin staan, zijn allemaal ontworpen door de bekende architect Gaudi . Hij had een heel mooie stijl van bouwen, met allemaal ronde vormen.

Na een paar uurtjes in het park te hebben vertoefd gaan we weer richting het hotel. We hebben wel trek gekregen en ik mag kiezen waar we gaan eten. Tja… moeilijk. Bij ons in de buurt zijn wel cafeetjes waar je een hapje kunt eten, maar de een is een rookhol en de ander heeft geen een gast….nee die niet…nee die ook niet… Bastiaan wordt al een beetje ongeduldig. “Ok die dan!”  Een pizzeriaatje. Morgen gaan we echt Spaans eten is de afspraak. Nu zijn we moe en even snel een pizza. Ok. In deze tent zit binnen ook geen hond, maar goed. We bestellen een flesje cava en twee pizza’s. Bastiaan wil graag extra salami erop. Na een half uurtje komen ze op tafel. Wat denk je: het was gewoon uit de diepvries! Dus ook geen extra salami voor Bas, want dat kon gewoon niet natuurlijk! Dat hadden ze helemaal niet in huis. Wat een giller zeg. Je snapt het al. In het vervolg kiest Bastiaan waar we gaan eten.
Na deze blamage willen we eigenlijk naar het hotel gaan, maar dan valt ons oog op een café waar er biertaps op de tafels zijn bevestigd.

Eigen biertap Barcelona

Leuk! Gaan we even naar binnen. Je kunt hier dus je eigen biertje tappen en op een schermpje aan de wand kun je zien hoeveel je hebt getapt. Lachen zeg! Na anderhalve liter (Bastiaan 1.25 en ik 0.25) zijn we het echt zat dus we gaan lekker slapen.

Donderdag 17 april

Vandaag staan in ieder geval het voetbalstadion Camp Nou en de Sagrada Familia op het programma. Bastiaan kijkt even naar buiten vanuit de hotelkamer en wat denk je: het regent! Barca heeft gemiddeld in de maand april 9 regendagen en dit is er 1 van. Balen zeg. Maar goed. Dit mag de pret niet drukken en we vertrekken richting het stadion.
We gaan weer met de metro. We hebben een vierdagenmetrokaart dus dat is perfect. Bastiaan weet precies welke lijn we moeten nemen en waar we eruit moeten.
Eigenlijk hebben we het stadion vrij snel gevonden. Het regent zo hard en daarom besluiten we om eerst in het Camp Nou winkeltje een paraplu te kopen.

FC Barcelona Nou Camp
We kopen twee tour kaartjes. Dan kun je door het stadion lopen en alle leuke plekken bekijken zoals de kleedkamers (met een grote jacuzzi!), het veld zelf natuurlijk, de tribunes, de pershokjes, de rustruimtes, etz. Er is zelfs een klein kapelletje in het stadion. Het is zelfs voor een vrouw leuk om deze tour te doen!

Jacuzzi FC Barcelona
Aan het einde van de tour komen we weer uit bij de winkel met allemaal FCB gadgets. Bastiaan koopt nog een paar sokken en een boxershort en ik ook nog een plu. We drinken daar nog even een bakkie en gaan dan verder naar de volgende bezichtiging: de Sagrada Familia!

Sagrada Familia Barcelona
Dit is echt een geweldig mooi gebouw vanaf de buitenkant! Ook al staat het in de steigers. Het schijnt dat er tot 2022 aan deze kathedraal verbouwd moet worden totdat het af is! We betalen entree en gaan naar binnen. Hier lijkt het helemaal net een bouwput! Overal staan stellages en steigers. Waar moeten we nu het kaarsje branden voor onze papa’s? Dat kan hier niet… nou ja. We maken nog een paar foto’s van de binnen- en buitenkant en gaan daarna weer verder.

l'Aquarium Barcelona

We lopen richting de haven. Hier is namelijk l’Aquarium : een soort overdekte middellandse zee met allerlei soorten vissen, waar je dan als het ware onderdoor loopt! Eenmaal daar staat er een wachtrij van hier tot Tokio. Dan maar eerst ergens een biertje. We wachten wel even tot de rij wat minder is. En ja hoor: een uurtje later kunnen we zo doorlopen. Super! Bij de ingang wordt er een foto van ons gekomen. De fotografe zegt: “One two three!!!” en Bastiaan zegt: “we nemen ‘m nie!!” Haha. Achteraf nemen we ‘m wel….
Het is heel indrukwekkend om al die mooie vissen te zien en om onder de haaien door te lopen. Wat een joekels zeg! En dat ze ook van die andere vissen af kunnen blijven!

Vanavond gaan we eten bij een typisch Spaans restaurant dat Bastiaan al van te voren heeft uitgezocht op internet. Nadat we er eerst drie keer voorbijgelopen zijn en drie keer gevraagd hebben waar het is, zien we het eindelijk hoor! Restaurant D’Or.

We worden naar een tafel begeleid en krijgen de tapaskaart. Ondertussen bestellen we een wijntje. Een ware Torres komt er op tafel. Dat zal wel duur zijn! Maar wel lekker!

Tapasrestaurant D'or Barcelona
We bestellen een aantal tapas en die komen eigenlijk meteen allemaal op tafel! Dat ziet er echt geweldig uit! Heerlijk! Eet smakelijk!
De wijn is natuurlijk gauw op dus we nemen nog een half flesje erbij. Als ik naar de wc ga, wil Bastiaan stiekem een cava bestellen. De barman verstaat echter “copa” en even later komt hij met twee kwartflesjes Torres aan. Haha! Dus achteraf hadden we gewoon nog 1 hele fles erbij kunnen bestellen. Mooi.

Cava drinken Barcelona
Maar Bastiaan maakt het och nog goed en even later komen er ook nog twee kleine flesjes cava op tafel. Heerlijk hoor…. hik!
Op weg naar huis komen we weer langs onze biertap bar en gaan even naar binnen. Ik neem maar even een watertje! Pff. Bastiaan toch wel een biertje. Het is wel jammer dat we nu aan een tafel zonder tap zitten. De rest was vol. Dan is het lang niet zo leuk!

Vrijdag 18 april

Vandaag winkeldag! Na het ontbijt gaan we met de metro richting winkels.

Regen in Barcelona

Ook dit hebben we van te voren op internet uitgezocht. Het regent wel weer een beetje, dat is jammer. We gaan naar een groot warenhuis genaamd Cortes Ingles . Het is hier zo groot dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Ze hebben echt alles! Wat je maar kunt bedenken staat er. Geweldig. Dit soort warenhuizen heb je in Nederland niet hoor.
Eenmaal weer buiten hebben we zin in een bakkie. Ik neem een cappu en Bastiaan neemt een apart soort koffie met verschillende lagen. Heel grappig. En lekker!

Kopje koffie Barcelona

Hierna komen we een Adidas winkel tegen. Hier koop ik twee sportbroeken. Kon niet kiezen…hihi. Verder is hier niet heel veel meer qua winkels dus we gaan met de metro richting een andere winkelstraat gecombineerd met oude gebouwen, Barri Gòtic. Je krijgt hier wel meer het echte Spanje gevoel. Kleine smalle straatjes met leuke winkeltjes met van alles en nog wat. Heel schattig. Ik moet plassen dus we gaan ergens bij een barretje naar binnen.

Lange Tapasbar Barcelona

Blijkt dit een van de tapasbars te zijn die we ook op ons lijstje van thuis hebben staan! Echt grappig. Het is een hele lange bar met allerlei tapas op stokbroodjes met prikkertjes erin. Tja, dat kunnen we natuurlijk niet laten staan! Er wordt afgerekend aan de hand van het aantal prikkertjes dat je op je bordje hebt liggen. Ook een kwestie van vertrouwen dus. Wij zijn natuurlijk heel eerlijk!

Tapas Bar Irati Barcelona

We besluiten om op de Ramblas nog even een drankje te doen op een terrasje. De keuze is uit bier, koffie of sangria. Op zich al een beetje raar maar het belletje gaat nog niet rinkelen. Ok, doe maar een sangriaatje, lekker! Een paar minuten later komt de ober met 2 grote ronde glazen sangria met hierin 10 ijsklonten en een schijfje sinaasappel. Zo! Proost!
Het is echt leuk om langs de Ramblas te zitten en mensen te kijken. Wat een verschillende types komen er voorbij zeg! Haha. En die living statues zijn ook leuk!

Sangria drinken op de Ramblas Barcelona
We willen weer richting volgende bezichtiging dus we vragen de rekening. We waren al een klein beetje op de ellende voorbereid toen een groepje jongens voor ons de rekening hadden gekregen en maar liefst 95 euri mochten neertellen voor 7 drankjes. “Nou,” zegt Bas, “Dan zal een sangriaatje wel een euro of 12 kosten.” En ja hoor, twee sangria: € 25,25. Inclusief terrastoeslag, dat dan weer wel! Je zult wel begrijpen dat we geen cent fooi geven. Maar daar zullen ze niet rouwig om geweest zijn.

Als we wat spulletjes naar het hotel hebben gebracht (Bastiaan heeft ondertussen een FCB shirt gekocht met zijn naam erop) willen we naar de fonteinenshow Montjuic. In het boekje dat we van Barça hebben staat dat deze om 17.00 uur begint. Dus hup, op naar de plaats van bestemming. Eenmaal daar blijkt dat de show pas om 19.00 uur begint. Dus wat doen we? Wachten? Dat is wel de moeite waard natuurlijk. We zien een leuk Spaans barretje waar we het best wel twee uurtjes kunnen volhouden met een cervezaatje en een chippie. Leuk hoor! Je ziet er geen toerist! Behalve wij dan, haha.

Fonteinen Montjuic Barcelona
De uren vliegen voorbij en de show begint. Een voor een gaan alle fonteinen aan. Er komt ook muziek bij. Prachtig! Heel indrukwekkend! Het is ook heel druk! We maken er mooie foto’s van.

Fonteinen Barcelona
Deze avond eten we weer in een van te voren uitgekozen typisch Spaans tapas restaurantje. De weg ernaartoe is vrij snel gevonden. Het is ook niet zo heel ver van de fonteinen vandaan, dus dat komt mooi uit. We staan voor de ingang en we kunnen letterlijk over de koppen lopen! Zo ontzettend druk!

Tapasbar El Xampanyet Barcelona

We hopen dat we kunnen zitten, nou echt niet dus. Na wat gewurm en geduw weet ik een plekje aan de bar te bemachtigen. Wel staand dan hè. Op zich staan we goed, want we staan recht voor alle lekkere Spaanse tapas die we zo uit kunnen zoeken. Er staat een oud mannetje achter de bar. Hij is de eigenaar. Telkens als we een tapas nemen of wat te drinken, serveert hij het en zet hij een streepje op een papiertje. Hij heeft alle drukte helemaal onder controle.

Deze tapasbar is tevens gespecialiseerd in wijnen. Vooral cava. Eerst hebben we een rood wijntje, een paar eigenlijk, en daarna namen we een cava. Heerlijk. Maar er wordt ook steeds uit een andere fles geschonken. Dat neemt iedereen. Bas wil dit ook proeven. Ik had wel een beetje genoeg. Maar na dat ik van Bas heb geproefd!!! Eentje nog dan!! Ok twee… het is echt heerlijk!

Ondertussen hebben we genoeg tapas op en genoeg wijnen, dus we besluiten andere mensen de ruimte te geven aan de bar. Het is namelijk nog steeds erg druk. We vragen het oude mannetje de rekening. Hij maakt een optelsom op zijn blaadje en komt niet hoger dan 50 euro. En lekker eten en drinken, en ook nog eens supergoedkoop! Dit restaurantje heeft een goede naam! Dat is zeker!

Zaterdag 19 april

Vandaag al weer naar huis. Bah. Nadat we hebben ontbeten en de koffers hebben gepakt, gaan we nog even wat drinken op de Ramblas. Het is strakblauw en lekker warm buiten! Kunnen we nog even in het zonnetje mensen kijken.
Maar om 12.00 uur komt er toch echt een einde aan de pret. We rekenen onze twee colaatjes af . Weer een tientje. Er zaten zeker gouden ijsklontjes in 😉 En dan de metro in. Op naar het vliegveld. Getver.
Bastiaan! Bedankt voor dit te gekke verjaardagscadeau! Heb er echt van genoten samen met jou!