Verslag en foto’s Lapland

Zondag 4 februari

In alle vroegte worden we opgehaald door Ine en Dick. Zij brengen ons naar Schiphol. Met 40 kilo bagage stappen we de auto in: mutsen, sjaals, snowboots, skipakken, thermo-ondergoed, geitenwollensokken, kaas (!) leesvoer, etc etc…. Want we gaan naar Lapland vandaag!
Om 7.45 uur staan we bij de incheckbalie. We kunnen zo doorlopen. Nog ‘even’ in de rij voor de douane (tegenwoordig wordt iedereen als potentiële terrorist behandeld), en we kunnen aan ons winterwonderavontuur beginnen!
We vliegen om 9.30u. Om 14.00 uur Finse tijd ( 13.00 Nederlandse tijd) komen we aan op het vliegveld van Kuusamo. We stappen het vliegtuig uit en worden gelijk gegrepen door de kou!! Zo, dat is even wennen zeg! Vooral voor mij; ik ben zo slim geweest om een bodywarmer aan te trekken, véél te koud natuurlijk!
We moeten nog anderhalf uur met de bus die ons naar Iso Syöte brengt. Daar verblijven we de komende week.
Het hotel dat bij de bungalow waar wij verblijven hoort, ligt op een berg. Bij aankomst moeten we eerst inchecken bij de receptie van het hotel. Het stukje lopen vanuit de bus naar de ingang van het hotel is echt verschrikkelijk koud! Hoe gaan we dit de komende week overleven!! Het is zo’n -20° C.

Joyce koud
Maar als we eenmaal bij de bungalow aankomen is alles weer goed! Heerlijk warm en gezellig is het binnen, met openhaard en sauna!
Nadat we de koffers hebben uitpakt, 3 lagen kleding hebben aangedaan en de sjaals en mutsen hebben omgedaan/ opgezet, lopen we naar het hotel voor een biertje. Later kunnen we aanschuiven voor het buffet. Het eten is heerlijk.
Na het eten lopen we weer richting bungalow. Er staan van die leuke sleetjes voor de deur bij elke bungalow, dus daar hebben we ook nog even gebruik van gemaakt. Lachen zeg, dat gaat echt hard!

Bastiaan op de slee
We zijn best wel moe na deze lange dag, dus we pakken nog even een sauna’tje met sinaasappelsmaak en we duiken daarna het bedje in!

Maandag 5 februari

Om 8.00 u gaat de wekker. Nog 10 minuten snoozen en dan toch echt eruit, want we moeten voor 10.00 aanwezig zijn bij het ontbijt! En aangezien mijn motor ‘s morgens nogal traag opstart, heb ik wel aardig wat tijd nodig. Ik had een heerlijke warme douche, Bastiaan daarentegen… Sorry Bas! We hebben dus een boiler met een beperkt aantal liters warm water! Weten we dat ook weer!

We kleden ons dik aan het gaan richting het hotel voor het ontbijt. Wat is het een mooie dag zeg! Wel koud, maar de zon schijnt.

Lapland landschap

Na het ontbijt is er een informatiebijeenkomst. Het gaat over de excursies die er allemaal te doen zijn en over het gebruik van de bungalow enzo. De man vertelde ook dat er in het dal een winkeltje is voor wat kleine boodschapjes. Er gaat twee keer per dag een bus naar beneden en naar boven; ‘s morgens om 10.30u en aan het einde van de middag rond 17u. Omdat wij de lunch zelf moeten verzorgen, besluiten we naar beneden te gaan. Eigenwijs als we zijn, om 11.00 u (dus nadat de eerste bus is gegaan). We gaan met het sleetje. Met z’n tweeën op het sleetje. Dat is echt gaaf! Met het sleetje over de weg naar beneden sjezen! Keihard!

Rond 12.00u bereiken we de Syöte Shop. Het winkeltje ligt aan de voet van de piste. Eerst nog even wat drinken. Een kop warme choco met Strohrum dan maar! Ach, het is toch vakantie? Heerlijk! Nog een broodje erbij en daarna naar de winkel.

Joyce Strohrum

Bas heeft een skipak gekocht. Hij heeft er wel eentje meegenomen, maar die is eigenlijk iets te groot, dus vandaar. Mooi hoor!

Ok, boodschapjes in de slee, da’s makkelijk. En nu? Wachten tot het eind van de middag tot de bus komt? Of lopen we de berg op? Je raadt het al…

De berg op dus. Nou, nooit meer dus! Wat een hel. Na 20 tussenstops bereiken we uiteindelijk om een uur of 15 het hotel weer. Toch nog best wel snel gedaan! Morgen wel spierpijn waarschijnlijk.

Op dit moment zitten we lekker rozig bij de openhaard. Heerlijk hier hoor!

Openhaard huisje

Dinsdag 6 februari

8.00u weer de wekker. Wat slaap je hier lekker zeg! Alles is hier trouwens statisch. Als je je midden in de nacht omdraait, moet je er niet raar van opkijken als je dekbed vonkt. Eerst dacht ik halfslaperig dat er iemand onder het bed lag met een zaklamp, haha!

We ontbijten altijd in het hotel. Ook prima eten, net zoals het diner.

Na het ontbijt moeten we onszelf nog even een paar uurtjes vermaken, want pas ‘s middags begint onze eerste excursie: de sneeuwschoenwandeling.

Rond tweeën verzamelen we met nog een groepje mensen voor het hotel ,nou ja, ín het hotel. Buiten is het namelijk wel erg koud vandaag: -25° C. In het dal is het zelfs -40° C! De koudste dag deze winter, horen we later.

We krijgen een soort rackets onder onze boots en gaan op weg. Onze gids loopt zomaar ergens de wildernis in. En wij er dus achteraan.

Sneeuwschoenwandeling

Wat is het hier toch mooi zeg! Als je zo aan het lopen bent met het zonnetje op je gezicht, valt het met de kou ook best wel mee. Af en toe zakt er eens iemand een halve meter de sneeuw in, dan valt er weer eens iemand ( ik voornamelijk).

Als we op de helft zijn, krijgen we van onze gids een glas warme bessensap en een broodje met boter en suiker (sorry Sonja).Wat we dan nog niet weten is dat onze gids de bedoeling heeft om met ons naar het hoogste punt van de Syöte berg te lopen! Uiteindelijk valt het gelukkig mee.

Terug in het hotel nemen we nog even wat drinken: Bas een Strohchoco en ik een biertje. Zo, dit avontuur hebben we weer overleefd!

’s Avonds na het eten nemen we weer een sauna. Dit keer met eucalyptussmaak.

Woensdag 7 februari

Vandaag hebben we geen excursie op het programma staan. Ik kom op het geweldige idee om dan eens met de bus naar Pudasjärvi te gaan, een stadje op zo’n 65 km afstand van Iso Syöte. Daar wonen zo’n 10.000 mensen is ons verteld tijdens de informatiebijeenkomst. Dan mag je toch wel denken: “Daar is vast wel wat leuks te doen!” Nou.. niets is minder waar. Een paar supermarkten, een leeg hotel en 1 restaurant. We moeten zelfs eerst bij de lokale touristinfo vragen waar we dat restaurant dan kunnen vinden.

We vertoeven anderhalf uur in het restaurant, waar we de enige gasten zijn overigens… Bastiaan heeft trouwens nog wel een lekkere knoflook pizza op, met zo’n 8 tenen erop! Toch nog een pluspunt! Als je van knoflook houdt tenminste. Dat doet Bas.

Na het restaurantbezoek doen we nog wat boodschappen en daarna gauw weer de bus in! Wegwezen hier! Een uur later bereiken we ons hutje weer! Blij weer thuis te zijn!

Samen bij het huisje

Donderdag 8 februari

Vandaag gaan we weer excursies doen! Sneeuwscooteren en Huskysleeën.

Na het ontbijt worden we beneden in het hotel in dikke pakken gehesen. Pfff wat is dat warm zeg! Maar je hebt het wel nodig in de kou. Het is vandaag zo’n -23° C. Ok, pakken aan, helmen op en op weg naar de sneeuwscooters. Ze staan al klaar. Onze begeleider legt even uit hoe ze werken. Daarna gaan we op weg. Bastiaan stuurt als eerste. Ik vind het nog een beetje eng.

Sneeuwscooter

In totaal zijn we met 6 scooters. Het is super! We scheuren met z’n allen door de witte Lapse bossen. Wat heeft die scooter een power! Op koude voeten na, is het echt helemaal geweldig!

Na zo’n drie kwartier scooteren komen we aan bij de huskyfarm. De honden zien ons aankomen en zijn helemaal door het dolle heen! Ze vinden het prachtig om voor de slee te lopen.

Huskysafari

Een poosje later zijn alle honden voor de slees gebonden. Er zijn totaal zes slees met 6 honden per slee. We kunnen vertrekken. Bas staat achter de slee, ik zit erin. Ook dit is een ervaring om nooit meer te vergeten. Super!

Na het sleeën drinken we een bakkie koffie in een blokhut bij de huskyfarm. Even op temperatuur komen. De honden liggen intussen allemaal te slapen, ze zijn helemaal uitgeput van de tocht.

We gaan weer hotelwaarts. We stappen op de scooter en ik “rijd”nu. Top! Bij aankomst bij het hotel doen we gauw dat enorme pak uit en nemen een Strohchoco! Dat hebben we wel verdiend!

Vrijdag 9 februari

Het sneeuwt vandaag! We doen geen excursies meer verder deze week, dus we gaan vandaag een dagje skiën. Na het ontbijt nemen we de bus naar het Syöte-dal en huren ski’s en skipassen.

Ok skischoenen aan (dat was al niet makkelijk!),in de ski’s klikken en glijden maar! Dat is dus makkelijker gezegd dan gedaan. Ik heb nog nooit geskied, voor de duidelijkheid.

Bas komt op het goede idee om direct naar de top te gaan met de skilift. Ok, ik volg wel hoor. Mijn eerste val vindt plaats, als ik van de skilift af moet. Plat op de bek.

We gaan van de berg af. Maar niet skiën!!!!! No way! Véél te hoog voor iemand die nog nooit geskied heeft in haar leven! Gevolg: ik totaal in paniek in tranen (natuurlijk inmiddels weer gevallen) in de sneeuw. Ik besluit om naar beneden te lopen. Ski’s parallel aan de berg en been voor been naar beneden. Wat heeft Bas een geduld gehad! Het wordt na een uur vallen en opstaan minder steil op de piste. Eindelijk durf ik voorzichtig een rondje te skiën. Het is eigenlijk best leuk! Niet lang daarna zijn we eindelijk beneden. Even wat  drinken!

Bastiaan op de ski

Ok, poging twee; de konijnenpiste (is voor kinderen, zoals u misschien wel begrijpt). Veel begaanbaarder voor mij! Deze baan had Bas bij poging 1 net iets te laat in de gaten, de schat.

Bep tegen het bord

Eerst maar weer eens die skilift zien te overleven. Bas ziet als eerste het bord in de vorm van een konijn en glijdt van de skilift af. Ik zie ook het bord, maar blijf hangen op de skilift en knal voluit tegen het bord. Gelukkig geeft het mee. Bas ligt onder de sneeuw van het lachen! Opstaan en gaan maar weer!Het skiën verloopt deze ronde aardig goed!

Joyce op de ski

We doen nog een paar rondes en dan hebben we het wel weer gehad. Uit met die dingen!

In het winkeltje kopen we nog wat frutsels. Ondertussen komen we de hoteleigenaar tegen en hij vraagt of we mee naar boven willen rijden met hem. Graag! Anders moeten we nog twee uur wachten tot de bus komt. Bij het hotel nemen we weer een Strohchoco, de zuiperds. Deze keer nog meer verdiend dan de vorige!

Zaterdag 10 februari

De op een na laatste dag. Wat vliegt de vakantie voorbij zeg!

In het hotel is een zwembad. We besluiten dat te gaan doen. We nemen onze zwemspullen meteen ‘s morgens mee naar het ontbijt, zodat we daarna kunnen gaan zwemmen. Zo gezegd, zo gedaan. Bas is eerder dan ik en gaat het zwembad in. En er weer uit, want het water is  ijskoud! We nemen maar gauw een warme douche en vluchten weer naar de bungalow! Lekker het openhaardje aan en een boekje erbij! Daarna nog een sauna’tje en vervolgens al dampend de sneeuw in! We vermaken ons evengoed wel hoor.

Huisje in Lapland

Als we in de bungalow een broodje hebben gegeten, gaan we weer naar buiten. Nog even sleeën en van de Lapse buitenlucht genieten, voordat het niet meer kan! We zijn achter de bungalows langs het bos in gegaan. Er is deze week veel sneeuw gevallen, op een gegeven moment staat Bas tot zijn knieën in de sneeuw! Lachen!

Diep in de sneeuw

We schieten nog wat foto’s en gaan weer naar binnen. We zijn nog niet eens weg, maar we hebben nu alvast heimwee!!

’s Avonds genieten we nog voor de laatste keer van het lekkere eten in het hotel onder het genot van een flesje wijn.

Vannacht moeten we om 5.00u Lapse tijd (is 4.00u Nederlandse tijd!) opstaan, want om 6.00u zondagmorgen komt de bus ons halen om ons naar het vliegveld te brengen. We moeten dus vroeg naar bed. Ik heb deze avond koffie gedronken. Niet heel slim, want ik doe dus geen oog dicht! Nou ja, dan maar in het vliegtuig slapen.

Zondag 11 februari

Om 6.00u worden we dus opgehaald door de bus. Het moment is nu echt aangebroken. We moeten weg. Met onze koffer in de slee glijden we naar de bus. Dag Lapland. We zullen je vreselijk missen! Bedankt voor deze top vakantie!